THE BOOK THE STORE THE WORLD – autonomija događaja
Frederic Jameson opisuje postmodernu kao «polje napetosti» u «kojem vrlo različiti kulturalni impulsi traže način da se afirmiraju". Jameson navodi 5 karakteristika postmoderne:
- nova površnost, što znači gubitak dublje dimenzije.
- iz toga proizašao gubitak povijesnosti, ne samo glede općeg poimanja povijesti nego i u polju privatnog doživljaja vremena: povijest postaje šizofrena.
- to dovodi do jedne "potpuno nove temeljne atmosfere» označene «intenzivnoću» i osjećajem uzvišenog.
- nova, socijalnom i ekonomskom strukturom, definirana postmoderna prostornost, uvjetovana i ovisna o novoj tehnologiji.
- nova mjerila za politički angažiranu umjetnost unutar «zbunjujućeg novog svjeto-prostora multinacionalnog kapitala».
(Jameson, «Postmoderna: o kulturalnoj logici u kasnom kapitalizmu»)
Potaknuti svakodnevnim trenjem različitih zahtjeva koje bi današnje koreografsko, autorsko, umjetničko djelovanje trebalo zadovoljiti odlučili smo inicirati seriju razgovora s umjetnicima novije generacije suvremenog plesa kako bi se strukturirano približili pitanju konteksta u kojem djelujemo te načina na koji se dotični kontekst može definirati, označiti i učiniti vidljivim.
Pozvali smo jedanaest plesnih djelatnika i autora da svoj rad pozicioniraju, otvarajući diskurs o arhiviranju izvedbe, teoretske potke izvedbenog rada te načinima, ako su mogući i nužni, ostavljanja traga djelovanjem u umjetnosti koja je primarno porozna i nematerijalna.
Topografiranjem specifičnosti hrvatskog suvremenog plesa nove generacije možemo reći da je isti pozicionirao je svoje aktivnosti u polje propitivanja, repozicioniranja i analize procesa umjetničke proizvodnje, kreiranja i prokreiranja konteksta u kojem umjetnički nalazi svoju smislenu percepciju te u područje samostalne edukacije onih subjekata koji tek trebaju postati vidljivi. Kalibriranjem fokusa produkcije i razvoja s uobičajenih strategija koji se bave umjetničkim radom kao gotovim proizvodom – na preispitivanje svrhe i cilja tih strategija, nova generacija autora u svojim radovima otvara potpuno novi set pitanja, fokusirajući se primarno na samu suvremenost te na njezine hibride i derivate. Umjesto egzekutiranja vještina, estetika ili uobičajenih metodologija, ova generacija autora usmjerila je fokus na forenziku same svrhe (ili redudandnosti ili potentnosti) umjetničke proizvodnje koja se zbiva u okolišu turbulentnih društvenih i ekonomskih strukturalnih preslagivanja. Proces umjetničke proizvodnje tako poseže i doseže u polja daleko izvan primarnog plesnog pejzaža te postaje, ili želi participirati, kao agilan motor u razvoju suvremenih izvedbenih umjetnosti; kako u kontekstu kulturalne proizvodnje tako i u kontekstu društva općenito.
U tom smislu, ono što se aktivira putem suvremenog plesa uključuje mislioca kao i objekt koji se misli; objekt ili problematika koreografske aktivnosti postaje tako svoj vlastiti autor objektiviziran kroz primatelja. Markirajući polje umjetničkog djelovanja od ideoloških, sadržajnih, percepcijskih, metodoloških, strateških pitanja – preko pitanja metodologija umjetničkog otpornika kao provokacije umjetničkog opstanka – tako se kondenzira radni razgovorni teritorij “spoznaje koja se ne bavi objektima nego spoznajom o objektima, u slučaju da je ista uopće a priori moguća.” (Kant)
Plesni umjetnici: Selma Banich i Sandra Banić Naumovski, Pravdan Devlahović, Matija Ferlin, Barbara Matijević, Nikolina Pristaš, Željka Sančanin, Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, Andreja Široki
Autor projekta: Marjana Krajač
Asistencija, suradnja i logistika: Iva Korenčić
Zahvaljujemo Centru za dramske umjetnosti, Zagreb, Nikolini Pristaš i Ivani Ivković.
Projekt THE BOOK 2008 je u sklopu projekta Brain_artist 08 realiziran uz podršku Gradskog ureda za kulturu grada Zagreba.
“S druge strane, ovi razgovori otkrivaju i duboke unutarnje motivacije, čak i dvojbe, koje stoje iza onoga što publika vidi na pozornici. Utoliko su oni na trenutke i privatniji, ili osobniji, nego što bi bili u bilo kojem drugom mediju, ili autorstvu.“
Igor Ružić, Radio 101
“Iako zahtjevni i insiderski (što znači da će šira publika koja nije dobro upoznata s tematikom ili specifičnim teorijskim žargonom možda naići na problem), ovi razgovori ipak nisu lišeni duhovitosti, samoironije i simpatičnih intimnih otvaranja. Važnost ovog projekta, koji je preveden i na engleski, s jedne je strane u nužnom topografiranju specifičnosti hrvatskog suvremenog plesa što zasigurno može pomoći i u njegovoj percepciji. S druge strane, The Book je i detaljan zapis razmišljanja jedne generacije, koji će sigurno već za nekoliko godina biti zanimljiv za komparaciju i analizu.”
Iva Nerina Sibila, Kulisa.eu
Premijerno izvedeno u svibnju 2009. godine u Galeriji Nova u okviru 26. Tjedna suvremenog plesa u Zagrebu.
Rad je 2010. godine nominiran za T-HT nagradu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu.
THE STORE je rad na sučelju likovnog, koreografskog i primijenjenog. Nastao suradnjom grupe autora, govori o današnjoj logičnoj i složenoj povezanosti različitih medija u jednu cjelinu realizacije umjetničke suvremenosti.
THE STORE je mjesto nakupina, nataloženja i ostataka u kojem autorski tim Krajač, Korenčić, Kurtela, Karabogdan kreira rad koji koreografske fragmente izmješta iz njihovog prvobitnog konteksta u kontekst objekta, predmeta ili artikla. Umjesto brižljivog očuvanja umjetničkog kao pojavnog, svi nakupljeni arhivski elementi koreografske arhive transferiraju se u okružje objekta žudnje otvarajući se diskursu što je vrijedno, što je dokumentacija, što je arhiva.
Istovremeno jednostavan, pristupačan, iznenađujuć i slojevit, THE STORE je otvoren i za interpretacije, nadopune i kontekstualizacije te svojom radikalno postavljenom premisom destabilizira u jednakoj mjeri i autore, i publiku, i sadržaj, u onoj mjeri u kojoj je sama umjetnost stalni predmet destabilizacije i pregovora.
U svojem postavu, privremeno usvajajući provokativnu premisu arhitekta Rema Koolhaasa da je "shopping nedvojbeno posljednja preostala forma javne aktivnosti" THE STORE je ne samo otvoreni poziv na javnu aktivnost nego i na potencijalnost te javne aktivnosti koja sama sebi uzima pravo na autonomiju proglašenja estetskog događaja.
Svi objekti, predmeti i artikli su u potpunosti manufakturirani u Hrvatskoj. Proizvodnja koja se odvijala u uskoj suradnji s brojnim pogonima, proizvođačima i djelatnostima u okolici Zagreba otvorila je za nas kompleksno pitanje o odnosima umjetnosti, proizvodnje i tranzicijske ekonomije. Kontinuirani razgovor o ovoj temi je još uvijek u tijeku.
Autori: Marjana Krajač, Iva Korenčić, Nina Kurtela, Gordan Karabogdan
Koncept: Marjana Krajač
Oblikovanje i dizajn objekata: Gordan Karabogdan
Oblikovanje prostora: Nina Kurtela
Fotografije: Iva Korenčić
Oblikovanje svjetla: Mario Vnučec
Produkcija: Sodaberg koreografski laboratorij
Realizirano uz podršku Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba te u suradnji s Galerijom Nova, Hrvatskim institutom za pokret i ples te Tjednom suvremenog plesa.
„Najkontroverzniji projekt ovogodišnjeg Tjedna suvremenog plesa.“
Teatar.hr
“Vesela ironija toga nimalo plesnog projekta, koji o plesu govori više nego mnogi gostujući proizvodi. “
Igor Ružić, Vijenac
“Kao i u dosadašnjim radovima, Marjana Krajač na vrlo zanimljiv način dovede do krajnosti i krajnje pažljivo razradi određenu, izuzetno aktualnu i često poraznu ideju.”
Iva Nerina Sibila, Kulisa.eu