THE BOOK THE STORE THE WORLD – autonomija događaja

THE BOOK THE STORE THE WORLD – autonomija događaja

Frederic Jameson opisuje postmodernu kao «polje napetosti» u «kojem vrlo različiti kulturalni impulsi traže način da se afirmiraju". Jameson navodi 5 karakteristika postmoderne:

  1. nova površnost, što znači gubitak dublje dimenzije.
  2. iz toga proizašao gubitak povijesnosti, ne samo glede općeg poimanja povijesti nego i u polju privatnog doživljaja vremena: povijest postaje šizofrena.
  3. to dovodi do jedne "potpuno nove temeljne atmosfere» označene «intenzivnoću» i osjećajem uzvišenog.
  4. nova, socijalnom i ekonomskom strukturom, definirana postmoderna prostornost, uvjetovana i ovisna o novoj tehnologiji.
  5. nova mjerila za politički angažiranu umjetnost unutar «zbunjujućeg novog svjeto-prostora multinacionalnog kapitala».

(Jameson,  «Postmoderna: o kulturalnoj logici u kasnom kapitalizmu»)

2008. godine realizirali smo autonomni projekt intervjua s novijom generacijom hrvatskih plesnih umjetnika koji je objavljen u online formi na www.sodaberg.hr/thebook te u sažetom obliku u What to affirm? What to perform? ediciji časopisa za izvedbene umjetnosti Frakcija.

Potaknuti svakodnevnim trenjem različitih zahtjeva koje bi današnje koreografsko, autorsko, umjetničko djelovanje trebalo zadovoljiti odlučili smo inicirati seriju razgovora s umjetnicima novije generacije suvremenog plesa kako bi se strukturirano približili pitanju konteksta u kojem djelujemo te načina na koji se dotični kontekst može definirati, označiti i učiniti vidljivim.

Pozvali smo jedanaest plesnih djelatnika i autora da svoj rad pozicioniraju, otvarajući diskurs o arhiviranju izvedbe, teoretske potke izvedbenog rada te načinima, ako su mogući i nužni, ostavljanja traga djelovanjem u umjetnosti koja je primarno porozna i nematerijalna.

Topografiranjem specifičnosti hrvatskog suvremenog plesa nove generacije možemo reći da je isti pozicionirao je svoje aktivnosti u polje propitivanja, repozicioniranja i analize procesa umjetničke proizvodnje, kreiranja i prokreiranja konteksta u kojem umjetnički nalazi svoju smislenu percepciju te u područje samostalne edukacije onih subjekata koji tek trebaju postati vidljivi. Kalibriranjem fokusa produkcije i razvoja s uobičajenih strategija koji se bave umjetničkim radom kao gotovim proizvodom – na preispitivanje svrhe i cilja tih strategija, nova generacija autora u svojim radovima otvara potpuno novi set pitanja, fokusirajući se primarno na samu suvremenost te na njezine hibride i derivate. Umjesto egzekutiranja vještina, estetika ili uobičajenih metodologija, ova generacija autora usmjerila je fokus na forenziku same svrhe (ili redudandnosti ili potentnosti) umjetničke proizvodnje koja se zbiva u okolišu turbulentnih društvenih i ekonomskih strukturalnih preslagivanja. Proces umjetničke proizvodnje tako poseže i doseže u polja daleko izvan primarnog plesnog pejzaža te postaje, ili želi participirati, kao agilan motor u razvoju suvremenih izvedbenih umjetnosti; kako u kontekstu kulturalne proizvodnje tako i u kontekstu društva općenito.

U tom smislu, ono što se aktivira putem suvremenog plesa uključuje mislioca kao i objekt koji se misli; objekt ili problematika koreografske aktivnosti postaje tako svoj vlastiti autor objektiviziran kroz primatelja. Markirajući polje umjetničkog djelovanja od ideoloških, sadržajnih, percepcijskih, metodoloških, strateških pitanja – preko pitanja metodologija umjetničkog otpornika kao provokacije umjetničkog opstanka – tako se kondenzira radni razgovorni teritorij “spoznaje koja se ne bavi objektima nego spoznajom o objektima, u slučaju da je ista uopće a priori moguća.” (Kant)

Plesni umjetnici: Selma Banich i Sandra Banić Naumovski, Pravdan Devlahović, Matija Ferlin, Barbara Matijević, Nikolina Pristaš, Željka Sančanin, Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, Andreja Široki

Autor projekta: Marjana Krajač

Asistencija, suradnja i logistika: Iva Korenčić

Zahvaljujemo Centru za dramske umjetnosti, Zagreb, Nikolini Pristaš i Ivani Ivković.

Projekt THE BOOK 2008 je u sklopu projekta Brain_artist 08 realiziran uz podršku Gradskog ureda za kulturu grada Zagreba.

OSVRTI

“S druge strane, ovi razgovori otkrivaju i duboke unutarnje motivacije, čak i dvojbe, koje stoje iza onoga što publika vidi na pozornici. Utoliko su oni na trenutke i privatniji, ili osobniji, nego što bi bili u bilo kojem drugom mediju, ili autorstvu.“

Igor Ružić, Radio 101

 

“Iako zahtjevni i insiderski (što znači da će šira publika koja nije dobro upoznata s tematikom ili specifičnim teorijskim žargonom možda naići na problem), ovi razgovori ipak nisu lišeni duhovitosti, samoironije i simpatičnih intimnih otvaranja. Važnost ovog projekta, koji je preveden i na engleski, s jedne je strane u nužnom topografiranju specifičnosti hrvatskog suvremenog plesa što zasigurno može pomoći i u njegovoj percepciji. S druge strane, The Book je i detaljan zapis razmišljanja jedne generacije, koji će sigurno već za nekoliko godina biti zanimljiv za komparaciju i analizu.”

Iva Nerina Sibila, Kulisa.eu

 



Premijerno izvedeno u svibnju 2009. godine u Galeriji Nova u okviru 26. Tjedna suvremenog plesa u Zagrebu.

Rad je 2010. godine nominiran za T-HT nagradu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu.

THE STORE je rad na sučelju likovnog, koreografskog i primijenjenog. Nastao suradnjom grupe autora, govori o današnjoj logičnoj i složenoj povezanosti različitih medija u jednu cjelinu realizacije umjetničke suvremenosti.

THE STORE je mjesto nakupina, nataloženja i ostataka u kojem autorski tim Krajač, Korenčić, Kurtela, Karabogdan kreira rad koji koreografske fragmente izmješta iz njihovog prvobitnog konteksta u kontekst objekta, predmeta ili artikla. Umjesto brižljivog očuvanja umjetničkog kao pojavnog, svi nakupljeni arhivski elementi koreografske arhive transferiraju se u okružje objekta žudnje otvarajući se diskursu što je vrijedno, što je dokumentacija, što je arhiva.

Istovremeno jednostavan, pristupačan, iznenađujuć i slojevit, THE STORE je otvoren i za interpretacije, nadopune i kontekstualizacije te svojom radikalno postavljenom premisom destabilizira u jednakoj mjeri i autore, i publiku, i sadržaj, u onoj mjeri u kojoj je sama umjetnost stalni predmet destabilizacije i pregovora.

U svojem postavu, privremeno usvajajući provokativnu premisu arhitekta Rema Koolhaasa da je "shopping nedvojbeno posljednja preostala forma javne aktivnosti" THE STORE je ne samo otvoreni poziv na javnu aktivnost nego i na potencijalnost te javne aktivnosti koja sama sebi uzima pravo na autonomiju proglašenja estetskog događaja.

Svi objekti, predmeti i artikli su u potpunosti manufakturirani u Hrvatskoj. Proizvodnja koja se odvijala u uskoj suradnji s brojnim pogonima, proizvođačima i djelatnostima u okolici Zagreba otvorila je za nas kompleksno pitanje o odnosima umjetnosti, proizvodnje i tranzicijske ekonomije. Kontinuirani razgovor o ovoj temi je još uvijek u tijeku.

Autori: Marjana Krajač, Iva Korenčić, Nina Kurtela, Gordan Karabogdan

Koncept: Marjana Krajač

Oblikovanje i dizajn objekata: Gordan Karabogdan

Oblikovanje prostora: Nina Kurtela

Fotografije: Iva Korenčić

Oblikovanje svjetla: Mario Vnučec

Produkcija: Sodaberg koreografski laboratorij

Realizirano uz podršku Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba te u suradnji s Galerijom Nova, Hrvatskim institutom za pokret i ples te Tjednom suvremenog plesa.

OSVRTI

„Najkontroverzniji projekt ovogodišnjeg Tjedna suvremenog plesa.“

Teatar.hr

 

“Vesela ironija toga nimalo plesnog projekta, koji o plesu govori više nego mnogi gostujući proizvodi. “

Igor Ružić, Vijenac

 

“Kao i u dosadašnjim radovima, Marjana Krajač na vrlo zanimljiv način dovede do krajnosti i krajnje pažljivo razradi određenu, izuzetno aktualnu i često poraznu ideju.”

Iva Nerina Sibila, Kulisa.eu